Sürrealizmin Zaferi – L’Ange du foyer, ou Le Triomphe du Surréalisme
Eser ve Sanatçı Tanıtımı
- “L’Ange du foyer, ou Le Triomphe du Surréalisme” (Ev Meleği ya da Sürrealizmin Zaferi), 1937 yılında yapılmıştır ve özel bir koleksiyonda bulunan tuval üzerine yağlı boya eserdir.
- Ölçüleri 114 x 146 cm’dir.
- Eserin Sanatçısı Alman ressam ve heykeltıraş Max Ernst (1891-1976)’tir. Ernst’in eserleri dadaist ve sürrealist akımlarla ilişkilidir.
- Ernst, 1913 yılında Paris’e yerleşmiş ve I. Dünya Savaşı’nda Almanlar tarafında savaşmıştır. 1920’lerde yeni teknikler denemiş (frottage, collage, grattage vb.) ve diğer sanatçılarla birlikte Paris’te sürrealist hareketi başlatmıştır.
- Eylül 1939’da Max Ernst, “düşman yabancı” olarak tutuklanmış ve Aix-en-Provence yakınlarındaki Les Milles kampına gönderilmiştir. Kaçarak ABD’ye ulaşmış ve 1953 yılında Paris’e geri dönmüştür.
- Bu tablo, Max Ernst’in 1937 yılında İspanya İç Savaşı sırasında yaptığı bir eserdir. Picasso‘nun aynı yıl yaptığı “Guernica” gibi, bu tablo da angaje bir sanat eseridir. (İspanya İç Savaşı, 1936-1939 yılları arasında Cumhuriyetçiler ile General Franco liderliğindeki Milliyetçiler arasında gerçekleşmiştir. Franco, iktidarı ele geçirmek için Nazi Almanya’sından destek almıştır.)
Eserin Açıklayıcı Analizi
- STİL: Bu tablonun stili, sürrealist olarak nitelendirilebilir. Tablo, gerçekçi ancak garip motifleriyle dikkat çekiyor, izleyicinin bakışını bozmaya ve sorular sormaya yönelik bir yaklaşım sergiliyor.
- TEKNİK: Bu, sanatçının teknik ustalığını gösteren yağlı boya bir tablodur. Bu seçim, Max Ernst’in temsil edilen motiflere vurgu yapmak istediğini ve yenilikçi efektlere odaklanmadığını gösteriyor.
- KOMPOZİSYON & BAKIŞ AÇISI: Tablo, geniş bir manzara etrafında iki bölüme ayrılmıştır. Gökyüzü çoğu alanı kaplar, yere ise az bir yer bırakır. Bir canavarı andıran bir karakter, birinci planda, merkezi bir konumu işgal eder. Yatay çizgi çok düşük bir şekilde yerleştirilmiştir, bu nedenle karakteri yukarıdan aşağıya doğru görüyoruz.
- ÇERÇEVELEME: Manzara geniş ve açık olmasına rağmen, yakın bir planla karşı karşıyayız. Karakter, tablonun ana ve temel konusu olarak tüm alanı kaplar.
- FORM ÇALIŞMASI: Formlar, yumuşak, hareketli, sivri ve saldırgan motiflerle oynayan karmaşık şekillerdir. Bunlar, görsel belirsizlik üzerinde oynayan karmaşık formlardır.
- RENKLER: Renkler canlı ve parlaktır. Tabloyu çekici kılarlar. Karakter, çok sayıda renkten oluşan bir yapıya sahiptir ve bu, kasvetli mavi gri gökyüzünün geniş fonunda dikkat çeker.
Sürrealizmin Zaferi ne anlatıyor?
Resmedilen bu karakter, yarı hayvan yarı insan, kollarını kaldırmış ve ayaklarından biri bir şeyi ezmeye hazır durumda görünüyor. Figür, yukarıdan aşağıya doğru bakıyor, bu da bize hakim olduğunu ve saldırgan tutumunu vurguluyor. Figür renkli kumaşlar, tüyler ve kürklere bürünmüş durumda. Bir ayağı at ayaklı, diğeri ise sivri çıkıntılara sahip. Bu, mitolojik hybridlere benzer karmaşık ve endişe verici bir karakterdir.
Gülünç giyim tarzı onu bir palyaço gibi gösterebilir, ancak yüzündeki iğrenç ifade onu sempatik yapmaz. Kuş gaga şeklindeki ağzı, ısırma için hazır sivri dişlerle dolu. Kolları pençeli ellerle sonlanır. Omuzlarına çekilmiş başı, agresif hareketine koyduğu enerjiyi ifade eder. Bir tuhaf hayvan, bir kolunu ve bir bacağını sarmış gibi, canavarı yıkıcı eyleminde durdurmaya çalışıyor gibi görünüyor. Ancak, bu hayvanın genel görünümü hoş değildir: bir ayağı yedi pençeli, uzun ağzında tehditkar dişler dizisi bulunmaktadır. L’Ange du foyer, ou Le Triomphe du Surréalisme (Ev Meleği ya da Sürrealizmin Zaferi) eseri her izleyicide farklı bir his uyandırabilir.
● L’Ange du foyer, ou Le Triomphe du Surréalisme (Ev Meleği ya da Sürrealizmin Zaferi) eserinin mesajı nedir? Bir şeyi kınamak mı amaçlanmıştır?
Max Ernst, Ev Meleği ya da Sürrealizmin Zaferi eserinde ortaya çıkardığı bu yaratık aracılığıyla, Nazi tehdidini temsil etmek istedi; şiddet ve ölümü yaymakla tanımlanan bu varlık. Tablo, İspanya İç Savaşı sırasında resmedilmiştir ve ülkede egemen olmaya çalışan faşist şiddeti temsil eder. 1937’de, faşistler binlerce insanı, muhalifleri veya sıradan sivilleri öldürüyor, Guernica’da olduğu gibi. Max Ernst, bu vahşeti kınamaktadır. Yaratık, yok etmeye zevk aldığını düşündüren bir ölüm dansı yaparken gülümseyerek tasvir edilmiştir. Ve hiçbir şey onu durdurmuyormuş gibi görünüyor. Küçük hayvan muhtemelen karşıt tarafları temsil eder ve yıkıcı eylemleri durdurmaya cesaretle tutunur. Ancak bu tarihsel anın o döneminde, başa çıkması güç görünüyor…
● Resmin içerdiği sembolik öğeler nelerdir?
- Sivri, pençeli motifler insanın saldırganlığını simgeliyor.
- Karakterin dağınık görünümü anormal davranışını simgeliyor.
- Genel şekli bir gamalı haçı anımsatıyor.
Ve sol tarafta, onu tutmaya çalışan garip bir küçük karakter görünmektedir. Max Ernst’in eserinde, bu ince kuş benzeri yaratık Loplop olarak adlandırılır ve sanatçıyı, onun gölgesini, yansımasını temsil eder.